Mesa Verde - Reisverslag uit Mesa Verde, Verenigde Staten van 3ling - WaarBenJij.nu Mesa Verde - Reisverslag uit Mesa Verde, Verenigde Staten van 3ling - WaarBenJij.nu

Mesa Verde

Door: Bart

31 Juli 2014 | Verenigde Staten, Mesa Verde

Een groot deel van de reis ging door een hoogvlakte (2000 m). Hier was het landschap duidelijk anders dan tot nu toe. Een gloeiend landschap waar vooral landbouw bedreven werd. Uiteindelijk kwamen er weer bergen in zicht en bleek de park ingang van Mesa Verde aan de voet van een berg te liggen. In het visitor center kaarten gekocht voor een geleide tour door een van de rotswoningen waarbij hoge trappen zouden moeten beklimmen en door een tunnel moesten kruipen. Om bij de sites te komen moesten we eerst nog 20 miles door het park rijden. Na de al bezochte parken viel dat qua natuur een beetje tegen, mede doordat een groot deel van het bos 10 jaar geleden door brand was verwoest. Bij aankomst bij de site barste net weer een onweer los. Goed moment om in hete museum een film te bekijken. Daar leerden we dat Mesa Verde groende tafel betekent en verwijst naar de groene vlaktes doorsneden door canyons. In eerste instantie woonden de pueblo’s op deze vlaktes (300-1100 AD) maar zijn later (1100-1300 AD) in de kloven in de wanden van de canyons gaan wonen omdat dat beter tegen de zon en kou beschermde. Vanwege gebrek aan voedsel door droogte zijn ze rond 1300 weggetrokken naar het zuiden. Het is zeer bijzonder vanaf de rand van de canyons de woningen in de wanden te zien liggen. Ik heb zeker wel 25 locaties geteld, maar er zijn er nog veel meer. Bij de tour aangekomen was de introductie van de gids nog aanleiding voor Els om van de tocht af te zien en bleven we nog met 4 over. Hoewel het klimmen en kruipen wel meeviel, was het inderdaad niet voor iedereen geschikt. Na dit avontuur de camping opgezocht en te voet ergens wat gaan eten. Kortom weer een mooie dag met een bijzondere bestemming.

• 01 Augustus 2014 - 19:09

Gilles:

Heey,

Ziet er daar heel leuk uit, spijtig dat wij dat niet gedaan hebben. Kan de bomma zich een beetje gedragen daar?
    Nog een vraagje voor ons oma: Is Las Vegas nu echt mooier dan Hashdonk City?

Grtjs uit België
    Gilles en Zora
    (En natuurlijk ook die andere mensjes uit kruibeke)

• 02 Augustus 2014 - 20:55

Emma:

Bart ik wil je vast feliciteren voor je bijzondere aangename manier van schrijven en de dingen weer te geven ik zou je zo als touroperator inzetten,en magda hoe gaat het met jou buiten vals spelen met de kaarten wijn drinken en wat nog allemaal .het ziet er gewoon schitterend uit ik zit gewoon te watertanden groetjes
    emaly